Efectele acestei pandemii sunt vizibile foarte clar și în economie, multe business-uri fiind rău zdruncinate din temelii. Există totuși și companii care prosperă și o fac chiar foarte bine, cum este și cazul platformei de video-conferințe Zoom.

Imi aduc aminte o discuție chiar înainte de intrarea României în starea de urgență în urma căreia am aflat faptul că, dacă vor fi nevoiți să stea acasă, copiii pot participa la ore în regim online prin intermediul platformei Zoom. În acel moment nu am dat importanță acestui subiect pentru că oricum mi se părea că termenii învățământ românesc și online nu au ce cauta în aceeași propoziție. Ulterior mi s-a dovedit că nu e chiar așa și că educația poate avea o continuitate și în România în regim remote. Dar lucrurile par să se fi schimbat în primul rând datorită acestei platforme care pare să fi venit de nicăieri și să fi schimbat regulile jocului într-o perioadă de timp în care nimeni nu se aștepta.

Zoom Video Communications este o companie americană fondată în 2011 de către Eric Yuan, un fost inginer Cisco și WebEx însă iată că a fost nevoie de 9 ani pentru avea succes. În primele luni ale lui 2020 a înregistrat peste 2.5M de utilizatori noi și a înregistrat peste 343.000 de descărcări doar într-o singură zi. Și astfel acțiunile companiei s-au dublat în doar câteva luni.

sursa: Google Finance

Evident apare întrebarea: ce s-a întâmplat cu Skype?

Până nu demult, termenul de video-conferință era sinonim cu Skype – produs cumpărat și dezvoltat de către gigantul Microsoft. În ultimii ani însă, Microsoft nu s-a mai focusat pe dezvoltarea platformei ci doar a făcut niște mici actualizări de emoticoane și de design, actualizări ce nu au fost primite foarte bine de public și ulterior au fost chiar retrase. Skype a rămas astfel o companie axată pe telecomunicații VOIP în special pentru business, destul de greu de configurat pentru un utilizator începător și cu multe limitări în pachetul de free-trial.
Către ce și-a îndreptat atenția Microsoft? Către platforma Teams ce promite să înglobeze atât funcționalități împrumutate de la Skype plus o serie de îmbunătățiri dedicate lucrului în echipă la birou. Rezultatul: un produs complex și inovativ dar greoi, ce consumă enorm de multe resurse și care nu poate fi folosit de utilizatorul de rând în regim free.

Și astfel a intrat în scenă Zoom care a venit cu niște opțiuni foarte simple disponibile în pachetul gratuit:

  • nu trebuie să ai cont să il folosești;
  • îl poți folosi în browser sau poți descărca aplicația și poți începe o ședință în mai puțin de 1 minut;
  • ai 40 minute gratuite per sesiune pentru apelurile în grup (poți reîncepe imediat o nouă sesiune);
  • nelimitat pentru apelurile între 2 utilizatori;
  • funcționalităti pentru lucrul în echipă, cum ar fi whiteboarding (tabla de scris/desenat) sau breakout rooms (ferestre individuale în care pot discuta separat doar o parte din participanți), ceea ce mi se pare extrem de util mai ales în timpul training-urilor online;
  • calitate video și audio HD, virtual background – îți poți seta o poză de fundal pentru mai multă intimitate (sau în cazul în care vrei să maschezi dezordinea din casă 😊);
  • înregistrarea locală a ședințelor în format mp4 sau m4a;

Evident, Zoom oferă și functionalități mai complexe în mai multe variante de tarifare disponibile aici

Dar era de așteptat și ca platforma să se confrunte și cu o serie de probleme, cea mai enervantă raportată de utilizatori fiind generic denumită Zoombombing – utilizatori necunoscuți apar dintr-o dată în conferința ta și creează turbulențe. Asta se întâmplă cel mai des atunci când se folosesc personal meeting IDs în locul meeting ID-urilor. Găsiți o serie de sfaturi utile aici. De asemenea, Zoom recomandă folosirea Waiting Room-urilor pentru a putea controla ce participanți pot intra sau nu în ședință.

Spuneam că platforma este foarte utilă în rândul elevilor dar nu numai. Zoom a început să fie folosită la scară largă și pentru alte activități cum ar fi: traininguri online, ședințe de yoga, aerobic, dezvoltare personală și chiar petreceri online (petrecerea Nostalgia găzduiește un astfel de eveniment luni, 6 Aprilie – detalii aici).

Cu siguranță nu este o bătălie pierdută pentru Microsoft însă faptul că într-o perioadă extrem de dificilă pentru întreaga lume gigantul american și-a găsit un concurent foarte puternic, care a găsit o modalitate prin care să fie mai aproape de oameni acordând tuturor șansa de a accesa online-ul mult mai ușor, cred eu că ar trebui să îi dea de un pic de gândit.