Dacă experiența de cumparare online a articolelor de modă în ultimii ani a trecut de partea de reticență și românii au adoptat-o destul de repede, în partea de obiecte casnice, mobilier și articole de bricolaj, lucrurile stăteau foarte diferit. Cea mai importantă componentă rămânea tot aceea de a verifica cu ochii tăi în magazin înainte de a cumpăra un astfel de articol. Dar iată că atât oamenii cât și marile magazine au înțeles că e nevoie de adaptare și în acest domeniu, măcar pe perioada pandemiei, dacă nu și în viitor.

În perioada stării de urgență, petrecând mai bine de 2 luni în casă, au crescut șansele să ne apucăm de reamenajat, renovat etc. Cum se zice: fă rai din ce ai. Mai ales dacă petreci mai mult timp acum acasă. Așa că am avut ocazia de a experimenta shopping-ul online de materiale de construcție, mobilier și grădinărit (cred că la fel se spune și pentru activități în balcon :).

Dedeman: Deși magazinele au fost deschise în tot acest timp, comenzile online au funcționat foarte bine, atât cu livrare la domiciliu, cât și cu ridicare din parcare. Comenzile sunt pregătite de personal într-un cărucior și îți sunt predate. Toată treaba dureaza cam maxim 1 zi pentru colectare si 2-3 zile pentru livrare.

Mobexpert: Magazinele fizice au fost închise mai bine de o lună de zile, iar comenzile au fost plasate în standby, cel puțin în cazul nostru. Însă după această perioadă am fost anunțați că putem veni și ridica produsele de la depozit iar o parte din magazine au fost deja deschise publicului. La intrare mi s-a verificat temperatura și am fost îndrumat spre un dispenser cu gel dezinfectant. Evident, purtam și mască însă am văzut și clienți care nu purtau și care au fost invitați să aștepte afară pentru a ridica comanda.

IKEA: o surpriză plăcută a fost și politica magazinului suedez, care deși a fost printre primii care au închis magazinele fizice, asta cel mai probabil pentru a evita ambuteiajele de persoane care se formau mai ceva ca într-un mall, au păstrat serviciul Click&Collect cu taxă 0 dar și serviciile de livrare cu taxa de 39 lei pentru întreaga țară (pentru comenzi de până la 30 kg și 80x120x100 cm cu anumite excepții). În cazul serviciului Click&Collect cu plată online pentru care am optat, preluarea se face foarte ușor, chiar afară în parcare de către un operator care îți predă căruciorul cu produse, asta după ce suni la numarul de telefon afișat la intrare și comunici numărul comenzii.

Așa cum experiența de cumpărare a alimentelor s-a schimbat, iar lanțurile mari de hypermarketuri s-au aliat cu serviciile de livrare (Carrefour cu Bringo, Kaufland cu Glovo, Mega Image cu Tazz by Emag ș.a.m.d.) și obiceiurile în cazul achizițiilor din alte domenii s-au schimbat și nu cred că vor reveni prea curând la normalul pe care îl știam înainte de pandemie. Poate niciodată. Însă pe de-o parte cred că toată nebunia asta ne învață să fim mai precauți și mai prudenți cu igiena, nu doar în fața acestui virus ci și pe termen lung.
M-aș bucura ca măcar aceste dispensere să rămână la dispoziția clienților iar noi să le și folosim.

Pe de altă parte, mă bucur că multe magazine au ales să funcționeze în continuare și să păstreze angajații. Practic clienții câștigă și mai mult timp, în timp ce angajații se ocupă de comenzile lor.

Până la urmă suntem o societate de consum iar asta nu va dispărea prea curând.